Een missie of “mission statement” beschrijft wat een bedrijf nu nastreeft te bereiken. Het is van toepassing op de huidige situatie; het geeft weer waar de organisatie voor staat: de Why. Het mission statement kan worden gebruikt voor het definiëren van de basis van het bedrijf gericht op de klanten, de kritieke processen evenals de gewenste prestatieniveaus. Een visie schetst de toekomstige doelstellingen en de doelstellingen van het bedrijf. De verklaringen van de visie zijn bedoeld als een bron van motivatie en inspiratie. De visie beschrijft vaak ook de verandering in de samenleving of industrie die het bedrijf wil bewerkstelligen. (Bron)
Bovenstaande stuk tekst komt letterlijk uit de management literatuur. Bij veel zorgorganisaties zie je dan ook een missies en visie beschreven van soms 200 woorden lang en waarvan geen enkele medewerker kan vertellen wat er nu precies wordt bedoeld. Feit: deze missies en visies bij andere organisaties omvatten allemaal het woord ‘kwaliteitszorg’ en zegt dus praktisch helemaal niets.
Wij doen dat anders. Allereerst omdat we geen managers hebben, waardoor we ons gelukkig ook niet bezighouden met management literatuur. Waar we voor staan en waar we voor gaan is bij ons samengevat in 1 zin. Deze zin begrijpt iedere collega en geeft de rode draad weer van onze organisatie. Wanneer een medewerker werkt volgens deze missie en visie kan het al bijna niet meer fout gaan.
Benieuwd naar onze missie en visie?